"Докато има бедни и богати, управляващи и управлявани, няма да има мир, нито мирът ще бъде желан, защото такъв мир ще бъде основан на политическо, икономическо и социално неравенство за милиони човешки същества, които страдат от глад, безчинства, затвор и смърт, докато малко малцинство се наслаждава на всякакви видове удоволствия и свободата да не правят нищо"

Рикардо Флорес Магон, 1911

25 декември 2009

Свещеник призова да се краде от едрите капиталисти

Любовта на Бог към бедните и онеправданите има по-голяма тежест от имуществените права на богатите, твърди отец Тим Джоунс

Свещеник: Крадете, чада мои

За някои хора празничното пазаруване е повод за усмивки, но други не могат да си позволят дори хляб. Британски свещеник предизвика смут, защото окуражава бедните хора да крадат, за да хранят семействата си. Любовта на Бог към бедните и онеправданите има по-голяма тежест от имуществените права на богатите, казва отец Тим Джоунс, цитиран от Ананова. Думите му по време на празнична проповед в църквата "Св. Лорънс" в Йорк бяха разкритикувани от полицията, религиозни лидери и собственици на магазини.

42-годишният свещеник отбелязал, че животът е особено труден за определени категории хора като току-що излезлите от затвора например. "Моят съвет като християнски свещеник е да крадете. Не го предлагам, защото кражбата е нещо добро или безобидно. Напротив! Призовавам ви да не взимате от дребни предприемачи или хора, които имат семеен бизнес, а от големи обекти. Правя го с ясното съзнание, че откраднатото ще се разпредели върху всички нас под формата на по-високи цени. Апелирам да не взимате повече от това, което ви е необходимо и за по-дълъг период, отколкото ви е необходимо. Предлагам ви това с натежало сърце и си пожелавам обществото ни да си даде сметка, че бюрократичните неуредици и системни забавяния на различни плащания принудиха хората в затруднено положение да се замислят за престъплението като възможно избавление", казал той.

От йоркската полиция коментират, е изказването на отец Джоунс е "крайно безотговорно", защото кражбата, независимо с какъв мотив, е престъпление. Представители на бизнеса пък твърдят, че са обидени от думите на свещеника и ги определят като възмутителни. Архидяконът на Йорк е категоричен, че църквата "не насърчава никого да нарушава закона".

http://bulgaria.indymedia.org/article/36348

КОМЕНТАР: Ако това стане официална позиция на църквата, а не само на един поп, веднага ставам ревностна християнка :)

Но да оставим шегите. Християнството е многолико и разнородно (макар да се опитват да ни убедят в противното). Като се каже "християнство" в главите на анархистите, а и на много други хора веднага изникват асоциации за закостенели консервативни кардинали, настоящ папа-фашист, забрана на секса преди брака, подкрепа за Франко по времето на испанската революция, подкрепа за Хитлер, забрана на абортите и презервативите, изгаряне на Джордано Бруно на кладата през средновековието, Инквизицията, кръстоносните походи, лова на "вещици" и други такива неща. Но колкото и да не ви се вярва има и прогресивни течения в тази религия. И не говоря само за толстоистите от преди два века, говоря за нещо съвременно - тук и сега.

Тези прогресивни християнски вярвания са обединени под името "Освободителна теология" (Liberation Theology), понякога се използва и словосъчетанието "Християнски социализъм".

Формално liberation theology е част от католическата традиция, но Ватикана прави всичко възможно да я изкорени и унищожи. Освободителната теология е популярна предимно в Южна Америка и има милиони последователи. Посещението на папата през 2007 в Бразилия имаше скрита цел да засили подкрепата за консервативното християнство за сметка на прогресивното такова. Четейки разни статии из интернет обаче, считам че не е успял в мисията си да наката хората да заобичат Исус-фашиста и да намразят Исус-революционера.



Всъщност освободителната теология понесе един сериозен (но не и смъртоносен удар) при рухването на комунистическия източен блок. Много от мислителите на liberation theology смесваха в трактатите си християнски и марксически текстове в което няма нищо лошо, но просто ги засегна негативния ефект от рухването на комунизма. Както и много други мислители, теоретици и цели прогресивни движения бяха засегнати от този негативен ефект без да са имали нищо общо със сталинизма, но това е друга тема - за друга статия.

Да се върнем на освободителната теология. В основата си тя казва, че спасението чрез Исус не се изразява само в изкуплението на личните грехове, а и в пълното освобождение на подтиснатите включително и социалното освобождение. За обикновените хора тази вяра се изразява в двата им идола, чиито образи нерядко дори се смесват - Исус Христос и Че Гевара.

Няма коментари:

Публикуване на коментар